Tania De Ley (Paljas Producties) luidt de alarmbel: “Ons theatergezelschap staat voor een onzekere toekomst!”

Paljas Producties is één van de oudste rondreizende theatergezelschappen van ons land. In 1975 richtte Gerd De Ley het theatergezelschap op dat al 45 jaar theaterproducties brengt die inhoudelijk variëren van humoristisch, tragi-komisch tot ernstig . 

In 1980 had het gezelschap hun eigen, gezellig theatertje Paljas (50 plaatsen) te Zurenborg in Antwerpen, dat ze samen met kunstenaar Harry Heirmans runden.

Gerd De Ley © Explosief

Het was een gastvrije plaats voor vele theatergroepen, zangers, auteurs e.d.m. uit Vlaanderen en Nederland. Helaas hebben ze dit fijne theatertje moeten opgeven en zijn ze enkel nog een rondreizend theatergezelschap.

Paljas Producties organiseert steeds hun eigen premières in andere theaters en daarna ‘op aanvraag’.  Tania De Ley trad in de voetsporen van haar vader Gerd en is al jaren de drijvende kracht achter Paljas Producties.

Door de coronacrisis ziet de toekomst er ook bij Paljas Producties er somber uit. Alle vasten kosten stapelen zich op en er komen geen inkomsten binnen. Wij van Explosief hadden een gesprek met Tania De Ley , directeur van het reizend theatergezelschap.

Explosief: Na wat de Nationale Veiligheidsraad heeft beslist, hoe zie je de toekomst van uw theatergezelschap? 

Zeer onzeker, je kan niets plannen of investeren.

Welke voorstellen zou je willen geven aan de Nationale Veiligheidsraad ivm cultuur? 

Behandel iedereen op dezelfde manier , de culturele en evenementensector is een onderschatte werkgever en ook een economische meerwaarde, want dat is blijkbaar vaak het belangrijkste bij beleidsmakers.   Vliegtuigen volgeladen wel de lucht in, maar cultuur en evenementen coronaproof mogen niet?

Ik kan het niet beter zeggen dan Guy Cassiers :  “Alle theaters en organisaties hebben in intens overleg met de overheden en met elkaar gedetailleerde draaiboeken uitgewerkt van hoe de medewerkers zo veilig mogelijk kunnen werken, hoe er gerepeteerd kan worden en hoe het publiek ontvangen kan worden. Social distancing, mondmaskers, beperking van het aantal toeschouwers, veilige toeleiding naar de zitplaatsen, handhygiëne en ontsmetting van het interieur behoren inmiddels allemaal tot de basiscondities waarin voorstellingen gemaakt en gepresenteerd worden. Ook onze toeschouwers getuigen van een grote discipline en van zin voor verantwoordelijkheid voor zichzelf en de anderen.”

Hoe lang kunnen jullie nog overleven zonder theatervoorstellingen?

Niet lang meer, er moet dit najaar wel iets binnenkomen. Ook voor vele acteurs is het zeer moeilijk om rond te komen. Ze kunnen niet rekenen op de voordelen van technische werkloosheid, omdat ze vaak met dagcontracten of als freelancer werken.

Tania De Ley © Explosief

Krijgen jullie financiële steun van de overheid?

Ik heb twee premies gekregen, een van 3000 en een van 2000 euro, maar dat dekt maar 2 maanden vaste kosten (en we zitten al vanaf half maart zonder enige inkomsten ! ). De vaste kosten zijn o.a. lonen / huur magazijn en secretariaat / verzekeringen/ onderhoud camionettes  / afbetalingen investeringen nieuwe producties / regie en dergelijke. Wij krijgen voor onze vijf vaste medewerkers nog tot einde 2021 een gedeeltelijke loonsubsidie ex-dac, maar dat dekt niet de ganse loonkost.

Vrees je dat er veel theaterzalen en -gezelschappen zullen sneuvelen door deze Coronacrisis? 

Ja. De diversiteit zal wegvallen, enkel de zwaar gesubsidieerden zullen over blijven. Vooral de kleintjes zullen het slachtoffer worden en hierdoor ook vele acteurs, muzikanten , decorbouwers , auteurs , kostuumontwerpers  , schminksters, zaaluitbaters ….

 Wij werken ook vaak voor kleinere cc’s, gezondheids- en welzijns sector,  senioren, OCMW’s en verenigingen , die hebben geen grote budgetten en ook vaak vertegenwoordigen ze een (corona) risicogroep. Er wordt massaal geannuleerd door de onzekerheid. Ook moet men grote zalen huren om kleine groepjes publiek te ontvangen, dat is niet rendabel en financieel haalbaar voor velen .

De subsidies zouden veel beter verdeeld moeten worden. Nu krijgen sommige zeer veel en anderen niets. Verdeel beter, maar dat is ook een typisch wereldprobleem , verdeel al de rijkdom beter en er is geen armoede .

Wanneer zou, met de maatregelen die er nu genomen worden, de eerste voorstellingen kunnen doorgaan? 

Normaal gezien staan we op 4, 5 en 6 september 2020 met “Tiebreak” met Erik Goris en Rikkert Van Dijck in de Rode Zaal van het Fakkeltheater (265 plaatsen waar maar 80 zitjes van verkocht mogen worden ). 

Nu er geen theater is, hoe vul je je dagen? 

Administratief is er een hoop werk / afzeggingen /verplaatsingen reeds 3x ! / preventie veiligheidsdraaiboeken uitwerken / boekhouding enz ….

Denk je dat het leven ooit terug ‘normaal’ zal worden, zoals voor de Coronacrisis? 

Ik denk dat er sowieso een grote verandering moet komen in hoe we met deze aardbol omspringen , want anders zal dit niet de laatste pandemie zijn ! Dus terug ‘normaal ‘ is hoe je het bekijkt …ik denk dat we niet ‘normaal’ bezig waren en op de vraag  of we terug op een normale manier naar de theaterzalen kunnen en genieten van theater, dat hoop en denk ik uiteindelijk wel !